Forum of Kaup

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » Forum of Kaup » Верования и мифология (закрыт) » Балтская мифология


Балтская мифология

Сообщений 1 страница 17 из 17

1

Piotr M. A. Cywiński
ŚLADY SZAMANIZMU W RELIGIJOŚCI WCZESNOŚREDNIOWIECZNYCH PRUSÓW
http://www.cwi.pl/tekst09.htm

Почитать с польского форума - интересно  :rolleyes:
http://www.rbi.webd.pl/phpBB/viewtopic.php?t=2230

wg Jerzy Suchocki "Mitologia bałtyjska"

Aitvaras - smok przynoszący bogactwo. Litewski duch opiekuńczy domu, przedstawiany często w postaci czarnego ( ognistego) koguta.

Andaj - suwerenny litewski bóg magii. Władca ciemnego nieba, opiekun kapłanów, utożsamiany z bogiem wężem. Odpowiednik wedyjskiego Waruny, podobnie rządzący wodami. Jego pruskim odpowiednikiem jest Patrimps.

Auseklis, Aussauts - Gwiazda Poranna. Jeden z dwóch braci blizniaków personifikujących planetę Wenus. Syn boga nieba Dievsa, oblubieniec słonecznej panny Saule, o którą walczy z księżycem (Meness).Przedstawiany czasem w postaci konia.

Ausrine, Austra - Zorza Poranna, Jutrzenka. W bałtyjskich mitach astralnych narzeczona Gwiazdy Porannej.

Autrimps - wg katalogu Hieronima Maleckiego (XVI w) staropruski bóg mórz i jezior ; tożsamy z władcą magii, bogiem wód Patrimpsem-Andajem.

Bardoayts - wg katalogu Hieronima Maleckiego staropruski opiekun żeglarzy; w rzeczywistości przydomek i jedna z hipostaz boga magii Patrimpsa-Andaja.

Ceroklis - jedno z łotewskich bóstw urodzaju. Wg informacji jezuitów ( 1604, 1606) składano mu w ofierze czarnego wołu, czarnego koguta, świnię i piwo.

Curche (Kurko) - staropruski bóg urodzaju. Na jesieni, po zbiorach urządzano mu doroczne święto połączone ze składaniem ofiar z pierwocin zbóż i libacją. Bóg suwerenny, przypuszczalna hipostaza boga nieba - Dievsa. Wg innych zródeł jest to bogini ziemi i urodzaju, czczona przez Prusów, jej świętym zwierzęciem jest dzik i swinia.

Kerklis, Korgs - brat Kurko, bóg żelaza, kowalstwa, zwycięstwa w bitwie, zwierzę Korgsa to dzik.

Dieva deli - łotewska nazwa synów boga nieba Dievsa. Bracia blizniacy personifikujący planetę Wenus jako dwie gwiazdy :Poranną i Wieczorną. Wyobrażani w postaci dwóch koni. Opiekunowie słońca (Saule); kowale, twórcy sklepienia niebieskiego.Dobroczyńcy ludzkości.

Dievs, Dievas, Deiwas - bałtyjski najwyższy, suwerenny bóg nieba.Władca bogów; twórca praw rządzących kosmosem.Zdecydowanie związany z dobroczynną, scalającą i jasną stroną mocy.Odpowiednik wedyjskiego Mitry. W przeciwieństwie do innych bogów tego rodzaju nie przeszedł na pozycje dieus otiosus czyli boga bezczynnego.Współpracuje z bogiem burzy i piorunów Perkunsem oraz z Potrimpsem bogiem wód i magii, są zresztą braćmi ( Dievs i Patrimps).Władający piorunami, stwórca czasu, rządzący urodzajem...Jako Pergrubius zapładnia Zemes Mate na wiosnę...

Dimstipatis - litewskie bóstwo opiekuńcze podwórza domowego.Wg relacji jezuitów składano mu w ofierze koguta.

Diveriks, Dievu Rykis - Pan Bogów,władca nieba - przydomek świetlistego boga nieba - Dievsa.

Gabija, Gabeta - litewskie bóstwo opiekuńcze ogniska domowego.Jako Jagaubis kojarzone być może z młodym kowalem, "duchem iskier" i boskimi bliznietami.

Giltine - litewska bogini śmierci.Wykonywała wyroki ferowane przez boga magii Patrimpsa, boga nieba Dievsa i boginię losu - Laime.

Karta - łotewska zwiastunka śmierci.Związana z bogiem magii. Być może samodzielnie rozwijająca się hipostaza bogini losu - Laimy (Łajmy).

Kaukas, liczba mn.Kaukai - duchy opiekuńcze domu i czynnosci gospodarczych, zwane też koboltami.Patrz artykuł w "Perkunsie":
http://prusa.strefa.pl/perkuns/PERKUNS_nr_2_2006_pl.pdf

Laima ( Łajma) - bałtyjska bogini losu.Przy narodzinach dziecka określała całe jego zycie. Bóstwo suwerenne.

Majuna - bogini domu i rodziny oraz drzew lipowych.

Medeine - litewska bogini lasów. U Prusów bóstwo lasu jest rodzaju męskiego - Medinaitis.

Meness - Księżyc.Jeden z głownych bogów w bałtyjskich mitach nieba.Bohater negatywny. Wiarołomny wojownik podstępnie walczący o rękę Słonecznej Panny ( Saule ), którą porywa w dniu jej zaślubin z Auseklisem.

Meza mate i Meza tevs - matka i ojciec lasu. Wg P.Einhorna łotewskie duchy opiekuncze łowców.

Ockopirmus, Ukkapirmas(prus.) - wg Hieronima Maleckiego bóg nieba i gwiazd, względnie nieba i ziemi, utozsamiany z Saturnem. Epitet najwyższego boga nieba Dievsa, oznaczający dosłownie - Pierwszy ze wszystkich.

Patollus, Patals(prus.) - bóg smierci i zniszczenia. W rzeczywistości hipostaza boga magii Patrimpsa-Andaja.

Perdoytus - Pan Wiatru, być moze przydomek boga magii.

Perkons , Perkunas, Perkuns - suwerenny, ogólnobałtyjski bóg burzy i wojny. Straznik moralności, sprawca biokosmicznej płodności w lettolitewskich mitach nieba.

Picullus, Pikuls - bóg świata podziemnego i ciemności. Hipostaza boga magii.

Potrimpus, Patrimps - bóg wody, bóg magii w postaci węża. Władca życia, płodności i smierci. Opiekun kapłanów, wróżbitów, szamanów - bóg mądrości . Składano mu krwawe ofiary z dzieci.

Pukis - duch opiekunczy, smok przynoszący bogactwo.

Puskaitis - bóg obfitości, władca skrzatów;

Ragana - wiedząca. Ogólnobałtyjska nazwa wiedzmy, pierwotnie termin okreslający wróżkę, czarodziejkę.U Prusów bogini smierci i przeistoczenia, wiedzma, jej święte zwierzę to ropucha.

Saule - Słońce.Jedna z głownych postaci bałtyjskich mitów nieba. Suwerenna bogini wyobrażana jako Słoneczna Panna ( Saules meita) lub Matka Słońce. O jej rękę zabiegają synowie boga nieba oraz bóg burzy Perkuns i księżyc- Meness.

Sveistiks - bog gwiazd. Jeden z braci blizniakow personifikujacych planete Wenus jako Gwiazda Poranna; Syn boga nieba Dievsa, oblubieniec Słonecznej Panny, młody kowal, tworca sklepienia niebieskiego. Smiertelny wróg Menessa.Nosi przydomek - Teljavelis.

Usins - tajemniczy łotewski bóg światła. Związany z pszczołami i konmi.

Vejopatis - litewski Pan Wiatru...Przydomek boga magii.

Vele, veles - litewska nazwa dusz zmarłych wyobrażanych czestokroć w formie upostaciowanej mgły, oparów, cieni.

Zaltis, Angzdris(prus.) - lettolitewska nazwa zaskrońca. Baśniowy król węży wyobrażany najczęsciej w postaci pięknego młodzienca opiekującego się słoncem.Przyjaciel bogini Saule mieszkający na białym kamieniu posrodku niebiańskiego morza. Jako pagirinis- duch opiekunczy pruskich domostw.

Zemyna, Zemynele, Zemes Mate - litewska bogini ziemi.W obchodach swięta Pergrubii dokonywał się wiosną akt jej hierogamii ( zespolenia) z Dievsem, gwarantujący coroczne odtworzenie kosmosu, płodność przyrody, urodzaj.

Żvoruna - tajemnicze bóstwo ze słowianskiego przekładu kroniki Jana Malalasa. Nazywana "suką" i kojarzona z kowalem słonca Teljavelisem. Imię pochodzi z lit. zverine - zwierzynka, ludowego okreslenia planety Wenus. Dalece prawdopodobny jest jej mityczny związek z gwiazdozbiorami Psa oraz gwiazdami Syriusz i Procyon...

0

2

Stwi ast widātan, ka ast swarewīngi per zmūnins. Ezze mitolōgijan ēst niaīnuts ni peisāi, adder ik peisāi, sta zmūnei etrāi tēr ezze slāwiskans be skandināwiskans dēiwans, adder eīsku niaīnunts nika ni etrāi ezze baltiskans. Izpretīngi sta ast dabbiskan. Tīt dīgi mennei perwaidinnas, kāi stwi pastāi peisātan stan subban, kāigi na skolōtiskan pāusan.

0

3

Jā, spārts palīgu. Mazzi būtwei stwi dīgi ast ainuntkwēi stai subbai skolōtai. Interessanti, anga šāi reakciōni wīrst būwusi tippiskai "skolōtiskan". Be interessanti per ka stwi ast prawerīngi stawida šlaitīsna kāigi "Baltiska mitolōgija"?

0

4

Adder stwen sta bēi iz pōliskan pāusan. Mazzi būtwei sta bēi ainuntkawīda tulkausnā en pōliskan.
Nū, stwi tenēi turri waīstun wissan ezze rekonstrukciōnins, stwen as widāi tūlin autengīnsnans ezze baltans. Nū sta ni ast wārgan, adder izpretīngi stwi per zmūnins prawerru wissan waīstun ezze rūkans, ka turri segītun sen mitolōgija ni ast eīsku. Adder stwen dīgi bēi Kaupūlis swintikai.
Ast widātan, kāi tenēi turri sāitans sen lattawiskans klubbans.

Tēr as dabber ni izpretta anga prūsai stwi dīgi pastāi rekōnstruītan anga ni.

0

5

As niwūrai widāi auīmsenin, kwēi stalāi prēi pannu kawīds wīrs sen plattin prusnan (mazzi būtwei Lībenštain?) be ikāigi ka nika bilāi prēi pannu, prēi din kawīda genā en "rekonstrukciōniskamans" rūkans. Be ast peisātan, kāi sta astits rekonsrukciōni stēisan prūsiskan dāinan. Staddan wīrs ast rekonstruīts prūss.
Stas auīmsenis bēi en Kulakowas artīkelu ezze prūsans.

Отредактировано Kunnegsgarbini (2008-01-06 22:32:32)

0

6

Adder kwei ast stas Kulakōwas artīkelis? Mazzi dātun autengīnsnan. Mennei ast dīgi interessanti kas ast stwen.
Mennei spārts padīnga, kāi en tēmu ezze slāwiskans be skandināwiskans dēiwans pastāi peisātan, kāi Rusī pastāi wangīntan krikstīsnas paggan. Be stesse paggan waīstis pastāi prēipausintan.

0

7

Jā, as teinū aupallusi: http://www.simvolika.org/mars_015.htm
Stwen zemmai ast stas auīmsenis.
Nu turri būtwei Rusī ast prābutiskan.

0

8

Eīsku. Ik tū bilāi ezze glaub.17, stwen ast sen galīmbans rūkans, sta ast subs Kulakōws, adder tālis sen wurmins rūkans, sta ast subs "Kīrsnas Kunnegs", kāigi bilāi Argis. Jā, stan "Bilāntin Undan" ast Kīrsnas Kunnegas be tenesse gennas grippi. Interessanti, kāi stwen bēi prūsiskas dāinas, tīt dīgi indiāniskas. Beggi per Kīrsnan Kunnegan sta ast stan subban.

0

9

Jā, as kirdīwusi ezze indiānans. As dīgi niwūrai aupallusi en internettu dabber rēizan stan subban auīmsenin, adder sta bēi ezze stan, kawīdai slāwai ast prūsai. Sta bēi kawīdan maskāwiskan pāusan be stwen pastāi peisātan ezze šlaitawīdiskans slāwans. Kāigi as izprettusi - 'abazzin' papeisāi aīnunts iz šin fōran. Stwen bēi tēr labbai komentārai be ezze nika baltiskan niaīnunts ni gērdauwuns.

Отредактировано Kunnegsgarbini (2008-01-09 01:00:41)

0

10

Nū dirēis, staddan mazīngi gērdautun, kāi stwi ast īr labban fōrum, beggi moderatōrini peisāwusi ainuntkwei, kāi ik ainunts bilīlai, kai prūsai ni ast wakkaras baltai, mazīngi dēlbtun stawīdsmu zmūnin en galwan. Ezze slāwans, aīns slāwistikas profesōrs iz Wilnin, bilīwuns nūmans ezze stan, kāigi tikka slāwai: mūti bēi prūsini, adder tāws bēi skīts. As prasīwuns, ka bēi stāi skītai. Tāns, kāigi humōrs, gērdau, kāi faktiskai - skītai ast pērsai. S.a. slāwiska pra-bilā ast iranizītan prūsiskan, adder ainuntkawīds wakkaras baltiskas dialakts.

0

11

Interessanti, adder ik padirītun šin fōrum be pāusan ēmpiriniskai, mazīngi ni izprestun, kāi stwi aīnunts mīri ezze wakkariskans baltans.
Stwen en komentāramans, prēi wīrdan, aīnunts papeisāi, kāi "prūsai turēi stūrnan patriarchatan be faktiskai immusis wissans stēisan gunnan (be tīt tālis; steisan "irāniskan" zmūnin) pajuksmans (pūtun zīrgas daddan, krāujan be t.t.)". Stawīds "irāniskas" humōrs.

0

12

Nū jā, sta ast eīsku, wis pat adder teinū sta ast ukawalnan fōrum iz wissans "kunnegsgarbiskans".

Mitolōgija be bilā dāst nūmans widātun, kāi slāwai tikka iz iranēnans be wakkaras baltans. Faktiskai "iranizācija" bēi ikāigi stāi skītai / pērsai wārgai bilāi prūsiskai. Sta zentli, kāi sen debīkan akcēntan. Tīt dīgi sen mitolōgijan: ka nika tenēi immusi iz prūsinins, adder kittan - iz swāise sistēman, ppw, stas Dažbog, Simargl ast iz stans iranēnans.

Adder ukaswarewīngis ast stan, kāi tenēi immusis "kittas dēiwas" emnin: Dēiws pastāi mainātan per tennans sen ainuntkawīdan Divъ, adder iranēnai turri stawīdans dīwans, sta ast kawīdai wārgai demōnai stwen. Be per "dēiwan" tenēi immusis "bog", ka ast iz  *bhaga-.
Beggi stas "bog" ast sēitan sen "laīman", sen "prestižan". Tīt teinū stas bulgariskas "bogato", kwei "to" ast pōst-pōzicijas artīkelis.

0

13

Adder interessanti, kasse paggan tenēi pastāi bilītan per slāwans. Sta ast izpretīngi, kāi "slāwai" ast tēr polītiska pawīsti be kāi sta bēi "prestīžiskan" dīgi. Be dabber, as paminna, kāi tū bēi bilīwuns, kāi pastippa "slāwiska" mitologija pastāi faktiskai rekonstruītan, beggi ēst nika ni bēi waīstan ezze din.

0

14

Jā, ezze slāwiskan mitolōgijan nika ni bēi waīstan, beggi spārts ankstāi tikka nawwan prestīžan: peningāi be rikausnā ast prei kristun. Stesse paggan teinū ezze "wūran prestīžan" tenēi peisāi tēr fantastiskans pawīstins.
Adder dīgi interessanti, kāi stas iranizīsnas prōcess turēi būtwei ainuntkwei na tēntiskan pōliskan zemmin en 6 mst. pirzdau nūse kērdan. Be tīt mes mazzimai widātun ezze stawīdans wūrans "pōlins" - nawwan presnan, kāi stwen ainuntkwei en Pōlis pussideinamans ast baltiskas mutaciōnis epicēntran.
Be sta jāu bēi staddan, kaddan baltai jāu wūrai turēi šlaitīnsnan en wakkaras be dēinas baltans. Ezze stans dēinabaltans dīgi ast tūlin ka interessanti. Faktiskai tenēi dīgi ast mutaciōnis wīds finniskas substrātas paggan. Be faktiskai tēr Semba ērgi 17-18 mts. turēi swāise archāiskaisin billin.

0

15

Thank You for the answer. Well, as for Finnish, i am afraid there are not so many common features between these two languages. Even if we don't speak about the grammar, it is possible to recognize Finnish because of special spelling: lots of "double" vowels, such letters like ä, ö (they don't exist in Prussian at all), many Finnish words are so short and so on. The only similarity I know is considerable amount of borrowings from Baltic languages in the Finnish. As for the rest, these two languages can't be similar because Finnish is even not Indo-European language while Prussian is one of the most archaic languages which is very close to proto-Indo-European.
As for where? well for example, at a university, or from some people who already know it. There are different possibilities to learn it.
So we just talked about what we saw here and about some comparative aspects of mythology.
If you write here some phrases you'd like to know, so we could willingly translate them into Prussian.

0

16

2 Байкер, +1
2 tatsu: они обсуждали мифологию и содержание форума в целом.

0

17

I have transferred discussion about Prussian language to a separate theme. I think, so it will be more convenient.

0


Вы здесь » Forum of Kaup » Верования и мифология (закрыт) » Балтская мифология